5/5 - (2 امتیاز)

بعضی از افراد با دیدن کفی که از دهان سگ می‌آید سریع به این نتیجه می‌رسند که آن سگ بیماری هاری دارد. ولی در بیشتر مواقع این‌طور نیست. در بیشتر نقاط جهان که سگ‌ها واکسن هاری می‌زنند امکان ابتلای آنها به این بیماری خیلی کم است و این کف کردن دهان دلایل دیگری دارد که بعضی از آنها نیاز به مراجعه به دامپزشک دارد.

دلایل عمومی برای کف کردن دهان سگ‌ها

  1.  دهان سگ‌هایی که فعالیت بدنی زیادی دارند و انرژی زیادی تخلیه می‌کنند ممکن است کف کند. وقتی سگ فعالیت زیادی دارد بزاق دهان زیادی تولید می‌کنند و در حین فعالیت با نفس‌های شدیدی که می‌کشند این بزاق توسط هوایی که تنفس می‌شود به شکل کف درمی‌آید.
  2.  سگی که خوراکی بدمزه‌ای خورده باشد بزاق دهان بیشتری تولید می‌کند و با نفس نفس زدن او، این بزاق به شکل کف درمی‌آید و بر لب‌های او می‌نشیند.
  3.  حالت تهوع در سگ‌ها باعث ایجاد بزاق بیشتر و نفس نفس زدن سگ می‌شود که به این علت می‌تواند در دهان او کف ایجاد شود. بسته به دلیل ایجاد حالت تهوع در سگ ممکن است او به دامپزشک احتیاج داشته باشد.
  4.  استرس و ترس هم می‌تواند باعث ایجاد کف در اطراف دهان سگ شود. ممکن است در هنگام ترس و استرس با ایجاد بزاق بیشتر و نفس کشیدن‌های شدید این حالت به وجود بیاید.
  5.  در صورت خوردن مواد سمی هم در دهان سگ کف ایجاد می‌شود و برای جلوگیری از مرگ حیوان باید سریعاً به دامپزشک مراجعه شود.
  6.  سگ‌هایی که در بلعیدن مشکل دارند هم در دهانشان کف ایجاد می‌شود و سگی که در بلعیدن مشکل داشته باشد ممکن است تنفس هم برای او دشوار باشد که در این صورت باید به دامپزشک مراجعه شود.
  7.  مشکلات دهانی مانند زخم و یا تومور در سگ می‌تواند باعث ایجاد بزاق شدید در دهان او شود که با نفس کشیدن‌های او به کف تبدیل می‌شود. در این صورت باید به دامپزشک مراجعه شود.
  8.  حمله‌های ناگهانی باعث ایجاد بزاق و تنفس‌های شدید باعث ایجاد کف در دهان سگ می‌شود و بسته به شدت حمله می‌تواند رفتار خشن و غیرمعقول پس از ایجاد کف در دهان به دنبال داشته باشد.
  9.  هاری در سگ باعث ایجاد کف در دهان و رفتار خشن می‌شود. ولی بر عکس حمله‌های ناگهانی این رفتار خشن پس از مدت کوتاهی خاتمه نمی‌یابد. در این بیماری هم کف بر اثر بزاق زیاد و تنفس شدید ایجاد می‌شود.
خواندن این مطلب
تغییر غذای توله سگ