3.7/5 - (3 امتیاز)

درک تشنج سگ – علل و درمان

تشنج گاه به عنوان طوفان الکتریکی در مغز توصیف می شود. سلولهای مغزی به نام نورونها با استفاده از سیگنالهای الکتریکی و شیمیایی ارتباط برقرار می کنند. تشنج ، که به آن تشنج یا “تناسب” نیز گفته می شود ، در صورت افزایش ناگهانی فعالیت الکتریکی در مغز رخ می دهد. در مورد الکتروانسفالوگرام – وسیله ای که فعالیت الکتریکی مغز را اندازه گیری می کند – یک تشنج به عنوان یک سری سنبله های ناگهانی و کوتاه ناگهانی در امواج مغز ظاهر می شود.

سگها می توانند انواع مختلفی از تشنج ها داشته باشند. به نظر می رسد تشنج های کلی در تمام مغز رخ می دهد ، همه یکباره. تشنج کانونی معمولاً به یک قسمت مشخص از مغز محدود می شود.
درک تشنج

تشنج با صرع همراه است ، اما می تواند علل دیگری نیز داشته باشد. آسیب دیدگی سر ، مصرف گیاهان یا داروهای سمی ، شرایط متابولیکی مانند قند خون پایین یا سطح کلسیم پایین ، بیماری هایی مانند دستگاه distemper یا انسفالیت و گرمازدگی همه می توانند از عوامل تشنج باشند.

یک سگ ممکن است در هر زمان تشنج را تجربه کند ، اما در بیشتر موارد وقتی سگ آرام است یا خواب است ، تشنج رخ می دهد. در صورت بروز علت تشنج ممکن است تأثیر بگذارد. به عنوان مثال ، تشنج ناشی از هیپوگلیسمی (قند خون پایین) ممکن است در صورت فعال یا هیجان سگ رخ دهد.

برخی از سگ ها تغییراتی در رفتار را تجربه می كنند كه نشان دهنده بروز تشنج است. آنها ممکن است خیره شوند ، گیج و مضطرب به نظر بیایند یا پنهان شوند. در طول تشنج ، آنها می توانند فرو ریخته یا هوشیاری خود را از دست دهند. بدن می تواند تکان بخورد یا سفت شود ، یا ماهیچه ها دچار پیچ خوردگی می شوند. از بین رفتن یا از بین رفتن کنترل مثانه یا روده ممکن است در هنگام تشنج اتفاق بیفتد. تشنج ممکن است تنها چند ثانیه یا برای چند دقیقه طول بکشد. هرگز در هنگام تشنج دست خود را در دهان سگ قرار ندهید. در صورت لزوم با اطمینان از صدمه دیدن خود در پله ها ، لبه های میز ، ریختن مبلمان و سایر خطرات احتمالی ، در صورت لزوم از او محافظت کنید.

خواندن این مطلب
دلایل کف کردن دهان سگ چیست

پس از آن ، سگ ممکن است آشفته یا گسسته به نظر برسد. این دوره “پس از ictal” می تواند مختصر باشد و یا چند ساعت طول بکشد. اگر تشنج بیش از پنج دقیقه بیشتر طول بکشد یا اگر سگ در طی روز چندین مورد تشنج داشته باشد ، سریعاً سگ را نزد دامپزشک ببرید.
تشخیص تشنج

تشنج به خودی خود یک بیماری نیست بلکه علائم یک مشکل اساسی است. هرچه اطلاعات بیشتری درباره یك دامپزشك درباره تشنج سگ داشته باشد ، می توان علت آن را آسان تر كرد. این می تواند مفید باشد که گزارش دهید چه مدت این تشنج به طول انجامیده است ، سگ در هنگام توقیف چه کاری انجام داده است و چه اتفاقی قبل از این تشنج رخ داده است. به عنوان مثال ، آیا سگ در بیرون از خانه بوده است؟ او ممکن است چیزی سمی مصرف کرده باشد. سابقه پزشکی ، معاینه بدنی و آزمایش های آزمایشگاهی نیز عناصر مهم تشخیصی هستند.
رفتار

تشنج قابل مدیریت است اما درمان نمی شود.

اگر فکر می کنید سگ شما ممکن است دچار تشنج شود ، با دامپزشک خود تماس بگیرید.