3.2/5 - (6 امتیاز)

عقیم کردن سگ ماده به صورت های مختلفی امکان پذیر است که از آن جمله میتوان به  برداشت تخم دان ها ، برداشت رحم ، برداشت کامل رحم و تخمدانها و بستن لوله های رحمی اشاره کرد.

 

عمل جراحی برای برداشت تخمدان ها

این روش نسبت به سایر روش های عقیم سازی ساده تر و عوارض بعد از عمل کمتری همراه خواهد بود. انجام این عمل جراحی را میتوان با رهیافت های مختلفی انجام داد و در صورت کوچک بودن جثه حیوان مهارت جراح و فراهم بودن شرایط با یک برش کوچک در قسمت بالایی محوطه ی شکمی هر دو تخمدان را میتوان خارج کرد. بعد از انجام عمل فعالیت ج-ن-س-ی حیوان متوقف شده و میل ج-ن-س-ی در او به مرور تحلیل می رود.در این صورت سگ ماده به حیوانی آرام-باوقار و فرمان بردار تبدیل شده و دوره های ج-ن-س-ی در او مشاهده نمی شود.انجام این عمل جراحی با وجود این که احتمال مشکلات و عفونت های رحمی را کاهش می دهد از وقوع آن ها به طور کامل جلوگیری نمی کند.برداشت رحم به تنهایی نیز با وجود این که مانع بروز آبستنی می شود ولی فعالیت ج-ن-س-ی حیوان را متوقف نکرده و دوره های ج-ن-س-ی همچنان ادامه خواهد داشت.در این وضعیت حتی سگ ماده جفتگیری نیز خواهد کرد.

 

بستن لوله های رحمی

این روش هیچ گونه خللی در روند ج-ن-س-ی حیوان ماده وارد نکرده و همانند شرایط طبیعی سگ ماده وارد دوره های ج-ن-س-ی شده و در صورت وجود سگ نر جفت گیری کرده ولی باردار نمی شود. در ضمن این عمل جراحی مزیت پیشگیری از بیماری های دستگاه تناسلی را نداشته و تغییری در احتمال وقوع آنها نمی دهد. تنها مزیت این روش نسبت به روش های دیگر برگشت پذیر بودن نسبی آن است و در صورتی که صاحب سگ در آینده بخواهد از حیوان خود توله داشته باشد امکان برگشت نسبی به وضعیت طیعی با یک عمل جراحی مهیا خواهد بود.البته برگشت پذیری این روش قطعی نبوده و با درصدی خطا همراه است.

خواندن این مطلب
چگونه می توان سگ ها را سالم نگه داشت

 

مناسب ترین روش برای عقیم کردن سگ ماده برداشت کامل رحم به همراه تخمدان هاست.این عمل جراحی که اواریوهیسترمتومی نامیده می شود دوره های ج-ن-س-ی را به طور کامل متوقف کرده از ایجاد بیماری های رحمی و عوارض آن ها برای همیشه پیشگیری می کند و از به وجود آمدن تومور های پستانی با درصد بسیار بالایی جلوگیری به عمل می آورد.اگر این عمل قبل از اولین فحلی انجام شود احتمال ایجاد تومور های پستانی در آینده به درصد بسیار پایینی در حد کمی بالاتر از صفر می رسد.

 

بعد از اولین فحلی این میزان به 8 در صد و بعد از چندمین فحلی به 28 درصد میرسد.ولی برداشت کامل رحم و تخمدان قبل از بلوغ ممکن است عوارضی برای حیوان در برداشته باشد و بهترین زمان برای انجام آن بعد از اولین فحلی می باشد.برای انجام این عمل نیاز به بیهوشی عمومی و ایجاد برش در نیمه ی پائینی شکم است.از طریق این برش ابتدا رحم و سپس تخمدان ها در دسترس قرار گرفته و پس از بستن انتهای رحم و محل اتصال لیگامنتهای نگهدارنده تخمدان ها و رحم و مسدود کردن عروق خونی ناحیه آن ها به طور کامل خارج می شوند.انجام این عمل جراحی علاوه بر این که دارای خطرات احتمالی که در همه اعمال جراحی وجود دارد از قبیل خونریزی-احتمال مرگ ئر اثر بیهوشی و یا عفونت ناحیه برش می باشد ممکن است باعث ایجاد عفونت های محوطه ی شکمی-چسبندگی اندام های داخلی یا باز شدن بخیه ها پس از عمل نیز بشود.البته احتمال وقوع موارد ذکر شده در صورت مهارت جراح و رعایت اصول کامل جراحی بسیار کاهش پیدا خواهد کرد.عمده عوارض برداشت کامل رحم و تخمدان ها در انجام زودرس و قل از بلوغ حیوان پدیدار می شود و افزایش اشتها و چاقی-بی اختیاری در دفع ادرار و التهاب بافت فرج از پیآمد های آن محسوب می شود. به هر حال انجام این عمل قبل ار بلوغ به صلاح نبوده و توصیه نمی شود.

خواندن این مطلب
آموزش محل ادرار و مدفوع به سگ ها