3.7/5 - (3 امتیاز)

حمام کردن و شست و شوی سگ ها از زمان تولگی اهمیت بسیار زیادی دارد – ابتدا شاید بعضی از سگ ها بی تمایلی نشان دهند اما به زودی نه تنها عادت خواهند کرد بلکه از آن لذت هم خواهند برد.

در اینجا آموزشی در ۵ مرحله برای شما فراهم دیده ایم که به شما نشان میدهد چگونه سگ خود را بشویید :

۱- آماده سازی وسایل :
ابتدا می بایست وسایل مورد نیاز برای حمام کردن سگتان را مهیا کنید که موارد مهم عبارتند از : حوله – شامپو (ترجبیحا شامپوی سگ – در نبود باید با دامپزشک خود مشورت کنید) – اسفنج (در صورت نیاز) .

– به خاطر داشته باشید که حساسیت پوست سگ ها از انسان بیشتر است پس در انتخاب دمای آب بسیار دقت کنید. معمولا بهترین دما آب ولرم به طرف گرم است.

– انتخاب شامپو (مخصوصا در ایران) بسیار مهم است. که این امر در سگ هایی که مشلات پوستی دارند بسیار بیشتر جلوه میکند و باید از شامپو هایی مخصوص مشکل آنها استفاده شود. که حتما باید با دامپزشک خود در این مورد مشورت کنید.

۲- شانه کردن کامل سگ :
قبل از حمام کردن سگتان حتما سعی کنید که او را به طور کامل شانه کنید و سطح پوستش را برای مواردی مانند مشکلات پوستی – کنه و کک و … بررسی کنید. در صورت مشکلات پوستی حتما با دامپزشک خود مشورت کنید.
شانه کردن قبل از حمام سگ فرصت بسیار خوبی برای محبت کردن به او است که البته این امر باعث ریلکس شدن سگ هم میشود که به شما در شست و شوی او نیز کمک خواهد کرد.

خواندن این مطلب
بیماری های مختلف در انواع نژاد سگ ها

۳- شست و شو – مرحله اول :
باری انجام این مرحله ابتدا شما باید سگ خود را کاملا خیس کنید – بهتر است که ابتدا از سر حیوان شروع کنید. سپس از شامپو استفاده کنید و سعی کنید که تمامی قسمت های بدن او را مانند چین ها و درز ها (مثل ناحیه گردن و پا ها) را خوب با شامپو بشویید . سعی کنید نواحی ای که بیشتر کثیف میشود را بیشتر با دست بمالید تا بهتر تمیز شود.

همانطور که گفته شد بهتر است از سر و گردن حیوان شست و شو را آغاز کنید و از دست خود استفاده کنید و به آرامی بادست سر و گردن را بشویید که این مخصوصا در مواردی که انگل هایی مثل کنه و کک روی بدن حیوان وجود دارند بسیار کمک خواهد کرد و شما بهتر خواهید توانست که آنها را از بدن سگ جدا کنید. در مواردی در روی بدن سگ این انگل ها را مشاهده کردید از آب گرم استفاده کنید چون آب گرم باعث شک در این انگل ها میشود و باعث میشود که راحت از از شر آنها خلاص شوید.

مدت ماندن کف شاپو بر روی بدن سگ در هر شامپو متفاوت است و باید بر اساس دستورات روی جعبه یا قوطی شامپو عمل کنید در غیر این صورت حتما با دامپزشک خود در این مورد مشورت کنید.

-برای جلوگیری از به وجود آمدن مشکلات احتمالی گوش سعی کنید که قبل از شست شو سگ دو تکه پنبه در گو سگتان قرار دهید تا آب و شامپو وارد گوش نشود

خواندن این مطلب
چگونه می توان سگ ها را سالم نگه داشت

– حتما اطمینان حاصل کنید که شامپو وارد گوش – دماغ و چشم سگتان نشود

– داخل گوش مکان مناسبی برای پنهان شدن انگل های پوستی است پس سعی کنید که حتما این قسمت را وارسی کنید و در صورت لزوم با استفاده از هموستات و پنبه تمیز داخل گوش را تمیز کنید (آموزش تمیز کردن گوش در بخش مقالات وجود دارد)

۴- شست و شو – مرحله دوم :
بعد از تمام شدن شست و شو با استفاده از آب به دو مرتبه طور کامل بدن سگ را شست و شو دهید و حتما چک کنید که در هیچ نقطه از بدنش کف باقی نمانده باشد.
در صورتی که حیوان اجازه نمیدهد که به طور مستقیم روی صورتش آب بریزید میتوانید از دست خود استفاده کنید و آب را روی دستتان ریخته و با دست سر و صورت را به صورت دورانی سشت و شو کنید .

توجه کنید در صورتی در این مرحله بدن سگ را به خوبی شست و شو نکنید و مقداری شامپو همراه با چرک بر روی بدن سگ بماند – حیوان دچار التهاب پوست خواهد شد لذا در این مورد بسیار دقت کنید. برای راحت شدن کار میتونید از دوش های مختلف که به شیلنگ آب متصل میشوند و در بازار موجود هستند استفاده کنید.

۵- خشک کردن :
برای خشک کردن از یک حوله استفاده کنید و تمامی قسمت های بدن سگ را خوب خشک کنید و دقت کنید که قسمت داخلی گوش ها را نیز خوب خشک کنید. سگ ها معمولا به طور غریزی وقتی خیس میشوند خود را تکان میدهند پس دقت کنید که شما را خیس نکنند.
در قسمتهایی که هما سرد است یا در فصل زمستان سعی کنید که سگ را سریع خشک کنید و در صورت امکان از شسوار استفاده کنید.

خواندن این مطلب
تغییر غذای توله سگ

-در نژاد هایی که مستعد به التهاب گوش هستند معمولا توصیه میشود که از قطره های خشک کننده گوش استفاده شود که حتما در این مورد با دامپزشک خود مشورت کنید.

– در بعضی از موارد برای اینکه سگ شما کمتر بو دهد از اسپری های سگ استفاده میکنند اما با توجه به اینکه بعضی از سگ ها به این مواد حساسیت دارند در صورتی که میخواهید از این موارد استفاده کنید با دامپزشک خود مشورت کنید