Rate this post

آیردل تریر از انواع تریرهای بزرگ می باشد که موهای زبر سیمی مانند دارد، سر بلند صاف و سینه فراخ. موهای او در مقابل رطوبت مقاوم است اما نیاز به آراستن دارد. دست و پاهایی بلند وصاف دارد. آیردل دم خود را به حالت ایستاده نگاه میدارد. موهای بیشتر قسمت های بدن سگ به رنگ قهوه ای می باشد. گاهی اوقات رنگ قهوه ای تا بالای شانه نیز ادامه دارد.

با کودکان مهربان است. آیردل تریر نیازمند احترام و محبت است. شجاع و مدافع است و با غریبه ها خو نمیگیرد. سگی باهوش، پر جنب و جوش و با وفا است و می تواند بصورت حرفه ای آموزش ببیند. توله های این نژاد علاقه زیادی به بازی و جست و خیز دارند. آیردل تریر می تواند به سادگی بیاموزد و به سرعت به آنچه از او درخواست می شود عکس العمل نشان می دهد. آیردل تریر عاشق مسابقه است و معمولاً با حیوانات دیگر سازگار است ولی بعضی وقتها نسبت به سگهای دیگر حالت تهاجمی دارد.

او علاقه زیادی به جلب توجه دارد. آنها خیلی بازیگوش و شادابند اما اگر درست تربیت نشوند به یک سگ آشوبگر تبدیل میشوند.

آمار حیاتی نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

دسته بندی نژاد: سگ  تریر
قد: ۵۶ تا ۶۱ سانتی متر

وزن: ۲۰ تا ۳۲ کیلو گرم
طول عمر: ۱۰ تا ۱۳ سال

نکات برجسته آیردل تریر | Airedale Terrier

سگ آیردل تریر یک تمایل طبیعی به حفرگودال در وسط یک باغ گل زیبا دارد و همچنین تعقیب حیوانات کوچک و پارس کردن .

  • سگ خرمایی تریر گردآورنده خاطرات انسان است.
  • یک سگ پر انرژی است، سگ خرمایی تریر نیاز به ورزش روزانه دارد. به طور کلی، او فعال و پر از انرژی در طول زندگی اش است. او برای زندگی آپارتمانی مناسب نیست و نیاز به یک خانه با یک حیاط بزرگ محصور شده دارد .
  • جویدن یکی از عادت های مورد علاقه آیردل تریراست. او هر چیزی را می جود و زمانی که شما در خانه نیستید باید او را در یک جعبه و یا لانه امن با اسباب بازی های محکم قرار دهید.
  •  سگ خرمایی یک سگ مستقل است، اما او لذت می برد که یک عضو از یک خانواده باشد. او زمانی که در داخل خانه کنار صاحبان خود است بسیار خوشحال است، ولی به معنی این نیست ایردل تریر نیاز به حیاط خلوت ندارد .
  • آیردل تریر رفتار بسیار خوبی با کودکان دارند و برای نگهداری بچه ها قابل اعتماد است. با این حال، کودکان و سگ هرگز نباید بدون نظارت رها شوند.
  • ایردل تریر نیاز به نظافت روزانه دارد، بنابراین باید آرایشگری حرفه ای یاد بگیرید.
  • آموزش و اجتماعی شدن برای آیردل تریر ضروری است. اگر بدرستی آموزش نبیند او به دیگر سگ ها و مردم حمله می کند.
  • برای داشتن یک سگ سالم، هرگز یک توله سگ را از یک مادر آموزش ندیده و یا فروشگاه حیوانات خانگی خریداری نکنید و از سلامت سگ در مقابل بیماری های ژنتیکی مطمئن شوید .

تاریخچه نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

آیردل تریر، صد سال قبل در کشور یورک شناخته شد. منشا این نژاد از تریر باستانی است. اسم آیردل تریر از نام دره ای در انگلستان گرفته شده. ذاتا شکارچی درون آب می باشد. بعد ها جفتگیری با اترهاند (Otter Hound) او را تبدیل به شناگر ماهرتری کرد .

وزن و اندازه نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

وزن در نرها: (۲۳-۲۹) کیلو گرم، در ماده ها: (۱۸-۲۰) کیلوگرم.

خواندن این مطلب
معرفی نژاد سگ افغان هاند

قد در نرها: (۵۶-۶۱) سانتی متر، در ماده ها: (۵۶-۵۸) سانتی متر.

شخصیت نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

آیردل تریر یک سگ سخت کوش، مستقل، پر انرژی و با استقامت بدنی بالا است. او علاقه زیادی به کندن گودال، تعقیب و پارس کردن دارد که تمام این رفتارها در این نژاد ذاتی است این صفات می تواند برای صاحبانی که این نژاد را خوب نمی شناسند خسته کننده باشد .

 سگ خرمایی نژاد پر جنب و جوشی است واو نیاز به فعالیت زیاد دارد. او را به مدت طولانی تنها نگذارید، زیرا به احتمال زیاد تبدیل به سگ بی حوصله ای می شود، که امکان دارد رفتارهای مخربی انجام دهد. آموزش باید همراه با سرگرمی باشد و از انجام تمرینات تکراری پرهیز کنید.

دیده بان قابل اعتمادی است و با افتخار از خانواده اش محافظت می کند او می تواند یک نگهبان قوی باشد، اما رفتار دوستانه ایی با خانواده و دوستان خود دارد .مانند همه سگ ها، آیردل تریر باید از تولگی اجتماعی شود.

مشکلات و سلامتی نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

آیردل تریر به طور کلی سالم است، اما مانند همه نژاد ها، آنها مستعد ابتلا به برخی بیماری ها هستند همه آیردل تریرها ممکن است به یک یا همه این بیماری ها مبتلا شوند، اما این مهم است که بیماری ها را بشناسید.

اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید حتما از سلامت هر دو پدر و مادر توله سگ خود مطمئن شوید.

  • دیسپلازی مفصل ران: این یک بیماری ارثی است که در آن اتصال استخوان ران را به مفصل ران متناسب نیست به صورت چسبیده است در بعضی از سگ ها بصورت درد پا در یک یا هر دو پای عقب مشاهده می شود، اما برخی دیگر علائم ظاهری ندارند . غربالگری اشعه ایکس روش مناسبی برای تشخیص این مشکل است. سگ با دیسپلازی مفصل ران را نباید پرورش داد. بنابراین اگر شما در حال خرید یک توله سگ هستید، حتما از عدم این مشکل در مادر توله سگ، مطمئن شوید.
  • آلرژی: آلرژی یک بیماری شایع در سگ ها است و آیرد ل از این قاعده مستثنی نیست. سه نوع آلرژی وجود دارد: آلرژی غذایی، که با از بین بردن برخی مواد غذایی خاص از رژیم غذایی سگ مشکل حل میشود؛ آلرژی تماس، که توسط یک واکنش به یک ماده موضعی مانند ملافه، پودر کک، شامپو سگ و دیگر مواد شیمیایی ایجاد می شود؛ و آلرژی استنشاقی، که توسط آلرژن های هوا مانند گرد و غبار و کپک ایجاد می شود. درمان نیز بستگی به علت مشکل دارد که شامل محدودیت های رژیم غذایی، داروها و تغییرات محیطی.
  • کم کاری تیروئید: این یک اختلال غده تیروئید است. که باعث صرع، آلوپسی (ریزش مو)، چاقی، بی حالی، هیپرپیگمانتاسیون، پوستی و دیگر بیماری های پوستی می شود. با دارو و رژیم غذایی درمان می شود.
  • پیشرو شبکیه آتروفی(PRA): این بیماری از خانواده بیماری های چشم است که باعث تخریب تدریجی شبکیه چشم می شود. در اوایل بیماری، سگ دچار شب کوری می شود. با پیشرفت بیماری درطول روز هم کور می شوند .
  • Umbilica فتق: اگر فتق کوچک است، می توان آن را بدون درمان رها کرد برخی از سگ مبتلا به فتق کوچک کل زندگی خود را بدون مشکل می گذرانند. فتق بزرگ نیاز به عمل جراحی دارد .
  • بیماری فون ویلبراند است علائمی مانند خونریزی بینی، خونریزی لثه، خونریزی طولانی مدت از عمل جراحی، خونریزی طولانی مدت در طول چرخه حرارتی و یا پس از whelping دارند و گاهی اوقات خون در مدفوع. اگر این اختلال در سه تا پنج سالگی تشخیص داده شود می توان آن را درمان کرد. با این حال، می توان آن را با درمان که شامل سوزاند و یا بخیه زدن جراحات و اجتناب از داروهای خاص است کنترل کرد.
  • خونریزی معده و روده: این اختلال باعث استفراغ و اسهال می شود. علت آن ناشناخته است. اسهال و استفراغ خونریزی نیاز به درمان فوری پزشکی دارد. این اختلال نیز با آنتی بیوتیک و داروهای ضد زخم درمان می شود.
  • سرطان: مانند انسان، سگ ها می توانند سرطان بگیرند. بسیاری از انواع مختلف سرطان وجود دارد و موفقیت درمان را برای هر سگ متفاوت است. برای برخی از انواع سرطان، تومور با جراحی برداشته، برخی دیگر با شیمی درمانی درمان و برخی از آنها هر دو جراحی و دارو باید درمان شوند.

مراقبت از نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

سگ خرمایی تریر یک سگ کاری است و دارای انرژی و استقامت زیاد. او نیاز به ورزش منظم حداقل یک پیاده روی در روز دارد. سگ خرمایی علاقه زیادی به بازی و شنا دارد. او یک همراه خوب برای آهسته دویدن است .

آموزش و اجتماعی شدن (فرایندی که در آن توله سگ یا سگ بزرگسال یاد می گیرند که چگونه رفتار دوستانه داشته باشد و با سایر حیوانات و مردم سازگار باشند). به طور کلی، آیردل ها آموزش را به خوبی فرا میگیرند و به خاطر میسپارند. تشویق بهترین راه برای آموزش سگ خرمایی است. شما باید آموزش را برایش سرگرم کننده کنید ودر آموزش بسیار انعطاف پذیر و صبور باشید .

تغذیه نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

توصیه می شود روزانه: ۱.۵ تا ۲.۵ پیمانه از مواد غذایی خشک با کیفیت بالا در روز، بصورت دو وعده غذایی به او داده شود.

خواندن این مطلب
راهنمای خرید توله سگ

توجه: مقدار غذای سگ بالغ خود بستگی به اندازه، سن، جثه، سوخت و ساز بدن و سطح فعالیت او دارد. اگر شما مطمئن نیستید که آیا او اضافه وزن دارد، برایش تست چشم و آزمون دست را انجام دهید. نخست، نگاه کردن به او. شما باید قادر به دیدن کمر باشد. سپس دست خود را در پشت او وشصت خود را در امتداد ستون فقرات قرار دهید، با انگشتان رو به پایین، لمس کنید شما باید قادر به احساس دنده های او بدون نیاز به فشار زیاد باشید.

آراستن نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

موهای آیردل تریر را باید دوبار در سال کوتاه کنید. به شانه زدن روزانه نیاز دارد. مو و ریش آنها خیلی زود کثیف می شود به همین دلیل باید ریش آنها را روزانه بشویید تا اگر غذا در بین ریشش باقی مانده است تمیز شود. ریزش مو در این نژاد کم می باشد.

حداقل دو یا سه بار در هفته باید مسواک به دندان هایشان زد تا مانع رشد باکتری شوید، مسواک زدن روزانه برای جلوگیری از بیماری های لثه و بوی بد دهان پیشنهاد می شود .

ناخن ها را یک یا دو بار در ماه کوتاه کنید. اگر شما می توانید صدای پای سگ خود را روی زمین بشنوید ناخن ها بیش از حد بلند است. در ناخن پا سگ، رگ های خونی وجود دارد و اگر شما بیش از حد کوتاه کنید باعث خونریزی می شوید و سگ شما ممکن است دفعه بعد که ناخن گیر را ببیند با شما همکاری نکند.

گوش او را هفته ایی یک بار چک کنید برای جلوگیری از قرمزی یا بوی بد، که نشان دهنده عفونت است. بهتر است گوش را با یک توپ پنبه مرطوب با ملایم و pH متعادل تمیز کنید .

همانطور که شما برای زخم، خارش یا علائم عفونت مثل قرمزی، حساسیت یا التهاب بر روی پوست نگران می شوید و چک می کنید، گوش، بینی، دهان، چشم و بر روی پا ها نیز باید بطور منظم چک شود که دچار قرمزی یا ترشح نباشد.

خواندن این مطلب
دیسپلازی لگن سگ

میزان سازگاری نژاد آیردل تریر |Airedale Terrier  با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

آیردل یک حیوان خانگی خوب است. در برخی موارد، او حتی محافظ خوبی از کودکان در منزل هستند، اما اندازه بزرگ خود و سطح فعالیت زیاد ممکن است برای بچه هاخطرناک باشد.

همیشه ناظر بر هر نوع فعل و انفعالات بین سگ ها و کودکان خردسال خود باشید. آیردل تریر اگر بدرستی آموزش ببیند و اجتماعی شود با سایر حیوانات سازگار است. بخاطر خاصیت شکارچی بودن، به احتمال زیاد به تعقیب حیوانات کوچکتر از خود می پردازد، از جمله گربه، خرگوش، جوندگان و همستر .

محل نگهداری نژاد آیردل تریر | Airedale Terrier

آیردل تریر بسیار فعال است و حداقل به یک حیاط متوسط برای زندگی و فعالیت های روزانه نیاز دارند. این نژاد برای انجام کارهای سخت پرورش یافته و به فعالیت بدنی زیادی نیاز دارد آنها عاشق بازی با توپ، شنا، آوردن وسایل و دویدن پشت دوچرخه می باشند آیردل تریر برای نگهداری در آپارتمان توصیه نمی شود. اگر به اندازه کافی ورزش نکند خیلی زود کسل می شود و به خودش آسیب می زند. البته میزان فعالیت بدنی آنها بعد از دو سالگی خیلی کمتر می شود.