5/5 - (3 امتیاز)

تمیز نگه داشتن دندان های سگ مسئله مهمی است به همین دلیل توصیه میشود که دندان های سگ خود را به طور منظم و صحیح هر روز مسواک بزنید.

شما باید سگ خود را از سنین پایین به مسواک زدن عادت دهید و وقتی همچین تصمیمی گرفتید هیچ راه برگشتی وجود ندارد و باید این کار را هفته ای ۲ تا ۳ بار ادامه دهید، اما یک سری نکات کلیدی و مفید وجود دارد که شما را مطمئن میکند که تلاش شما برای مسواک زدن دندانهای سگتان بی فایده نبوده است.

سگ ها معمولا هنگام مسواک زدن مقاومت می کنند و به شما اجازه نمی دهند این کار را انجام دهید ولی با چند تمرین بسیار ساده می توانید آن ها را به مسواک زدن علاقه مند سازید.

 

نحوه مسواک زدن :

قبل از شروع اینکار وسایل مورد نیاز را از قبیل مسواک و خمیردندان آماده کنید .

توجه : خمیر دندان انسان ها به علت داشتن فلوراید برای سگ ها مشکلات مسمومیتی و گوارشی را در پی دارد برای مسواک دندانهای سگ خود از خمیردندان های مخصوص سگها استفاده نمایید.

قدم اول : اول مسواک را به او نشان بدهید، اجازه دهید آن را بو بکشد و لیس بزند پس از اینکار به او تشویقی بدهید و همراه با آن به آرامی مسواک را داخل دهانش ببرید. دقت کنید که این کار را به آرامی انجام دهید و عجله نکنید .

 

قدم دوم : دستان خود را در بالای پوزه سگ بگذارید و سعی کنید لبهای آن را به آرامی به طرف بالا فشار دهید تا بتوانید دهن سگ خود را باز نگه دارید.

خواندن این مطلب
چگونه زبان بدن سگ را بفهمیم

 

قدم سوم : وقتی این کار را انجام دادید به آرامی سرشو به عقب بکشید طوری که به همه دندون هاش دسترسی داشته باشید.

 

قدم چهارم : آروم مسواک رو وارد دهن کنید و دندان ها را در جهت مخالفی که سر سگ خود را نگه داشتید مسواک بزنید. سپس این کار را برای طرف دیگر دندانها انجام دهید. مسواک را خیلی آرام روی دندانها بکشید و مراقب باشید لثه ها زخمی نشود.این کار یک حرکت همیشگی برای شما میشود و بعد از چند بار انجام دادن این کار برای شما راحت خواهد شد.

 

نکته : سعی کنید این کار را زیر ۱ یا ۲ دقیقه انجام دهید و زمان آن را کاهش دهید که سگ شما اذیت نشود با این کار دفعه ی بعدی از مسواک زدن فراری نخواهد بود.

 

نکات اضافی :

1. همین مقدار که مسواک روی دندان ها کشیده شود و بزاق غلیظ را پاک کند کافی است و لزومی ندارد داخل دندان ها را مسواک بکشید.

2. برای تمیز نگه داشتن دندان های سگتان،بهتر است غذای خشک سگ و یا بیسکویت مخصوص را روزانه به آن بدهید.این کار میتواند از ساییدگی دندان ها جلوگیری کند و دندانها را تمیز نگه دارد.

3. سعی کنید سگ خود را به دامپزشکی ببرید تا دکتر دندان های آن را چک کند و اگر خرابی وجود دارد تشخیص داده شود.

4. ميتوانید به سگتان 2 يا 3 بار در هفته از جویدنی هاي خوراكی بدهید، ولی هر روزه میتوانید به او اسباب بازی های جویدنی های غیر خوراكی بدهید.

5. اگر نشانه هایی از قبیل قرمزی، تورم، خونریزی لثه، بوی بد دهان و رنگ قهوه ای روی دندان ها دیدید هرچه سریعتر به دامپزشکی مراجعه کنید.

خواندن این مطلب
آسیب دیدگی و مراقبت از پنجه سگ ها