5/5 - (2 امتیاز)

مسمومیت سگ با زایلیتول

زایلیتول شیرین کننده ای است که در آدامس و آبنبات بکار می رود و بدلیل افت قند خون، منجر به مرگ سگ می‌شود. و یکی از منابع مسموم کننده در سگ‌ها است

زایلیتول چیست؟

زایلیتول ماده شیرین کننده ای است که در بسیاری از آدامسهای بدون قند، خوشبو کننده‌های دهان، آب نباتها و تعدادی از محصولات پخته شده بکار می‌رود. زایلیتول از عناصری تشکیل یافته که آدامس و بسیاری از محصولات بدون قند را برای سگها تبدیل به یک خوراکی سمی می‌کند.

چرا زایلیتول برای سگها خطرناک است؟

دلیل خطرناک بودن زایلیتول در سگ، بدلیل رهاسازی ناگهانی انسولین می‌باشد که موجب افت شدید قند خون شده و اساساً منجر به شوک در سگ می‌گردد. سگی که مسمومیت زایلیتول پیدا کرده است ظرف مدت یکساعت بدلیل مصرف آدامس، آبنبات یا خوشبوکننده حاوی زایلیتول در شرایط بحرانی وخیمی قرار گرفته و فرصت نجات زندگی سگ بسیار اندک خواهد بود.

نشانه و علائم مسمومیت ناشی از زایلیتول در سگها چیست؟

در ذیل به شایعترین علائم مسمومیت ناشی از مصرف آدامس، خوشبوکننده دهان یا آبنبات حاوی زایلیتول در سگها می پردازیم:

  • ضعف و رخوت
  • استفراغ
  • عدم تطبیق
  • بی رنگی لثه ( عموماً پس از فرو رفتن سگ در حالت شوک)
  • رعشه و لرزش شدید بدن
  • حمله ناگهانی
  • بی هوشی
  • بی نظمی و اختلال در ضربان قلب
  • از کار افتادگی کبد

 

سگی که زایلیتول مصرف کرده است، ممکن است ظرف مدت ۱۸ الی ۳۶ ساعت پس از مصرف مبتلا به اسهال شود، چرا که این جانشین شکر در سگها خاصیت ملین پیدا می‌کند.

خواندن این مطلب
واكسيناسيون سگ ها

درمان مسمومیت با زایلیتول در سگها چیست؟

دامپزشکان برای درمان سگ مبتلا به مسمومیت با زایلیتول در دو مرحله اقدام می‌کنند:

۱- در صورتی‌که در دو ساعت گذشته زایلیتول توسط سگ بلعیده شده، دامپزشک برای جلوگیری از جذب اضافی زایلیتول در بدن، به تحریک سگ به استفراغ و خوراندن مایع کربن فعال شده برای جذب محتویات داخل معده به خود، می پردازد.

۲- سگ مسموم شده با زایلیتول بایستی مراقبت‌های تکمیلی برای رفع اثرات ناشی از زایلیتول را دریافت نماید. درمان عموماً شامل قطره دکستروز داخل وریدی به جهت بالا بردن سطح قند خون و تزریق مایعات داخل وریدی یا تزریق مایع زیر جلدی انجام می‌گیرد.

در صورتی‌که سگ شما مشکوک به مسمومیت با زایلیتول است، چه باید کرد؟

در صورت مصرف زایلیتول، صاحب حیوان بایستی سریعاً اقدام نماید.

صاحب سگ بایستی به بیمارستان یا مرکز سم شناسی حیوانات برای بررسی دارا بودن زایلیتول در محصول مصرف شده در سگ مراجعه نمایند. همچنین با مشورت با دامپزشک، می‌توان سگ را در منزل وادار به بالا آوردن کرد و پس از بالا آوردن سگ، برای درمان سریع او بایستی فوراً به دامپزشک مراجعه کرد.